Masih Hangat

21 March 2012

Bukan Hilang Semua

As Salam and Hello.


Allah menguji kita dengan sesuatu yang kita sayang, kita diberi cubaan dengan kehilangan.

Allah menguji kita dengan sebuah impian yang amat kita harapkan, kita terduduk berlinang airmata saat impian kecundang.

Ya, kita kan hamba pada-Nya yang Esa, kita juga hadapi ujian yang sama seperti ini. Sesungguhnya yakinlah Dia pemberi segala, kerana segala kepunyaanNya.

Saat ditariknya nikmat yang ada, Dia sedang mengaturkan untukmu sesuatu yang lebih berharga. Jangan bersedih, dunia ini tidak selayaknya ditangisi.

----------------------------------------------------------------------------------------

I love these words. Ternyata benar, ujian yang diberikan membuat kita kuat. I guess i've learnt a lot for the past few days, because of one incident. A BIG BANG of my life, if I may say so. But naah, i'm fine now. I smile. 

So what have I learnt?

First, to never ever judge a book by it's cover. Ya, memang satu pepatah lama, tapi aku baru belajar dan faham ertinya sekarang. Faham sangat-sangat. Selama ni, walaupun aku memanglah bukan orang yang baik, tapi aku fikir aku dikategorikan dalam kategori naif. Ya, si tua bangka yang naif. Aku pandang semua orang baik. Baik di hadapan, baik di belakang. Baik segala-galanya. Tapi ternyata semua manusia itu mempunyai topengnya sendiri.

Ingat baik-baik wahai kawan, status pada FB seseorang itu tidak sesekali mencerminkan keimanan seseorang. Walaupun dia selalu share hadis, ayat-ayat Al-Quran atau sebagainya. Manusia selalunya memang menunjuk baik di hadapan. Apa yang di belakang, apa yang dilakukan ketika tiada manusia lain yang memandang, itu lah yang paling penting. Tapi itulah, bukan mudah kita nak singkap. Cuma harapkan pada petunjuk Tuhan.


Seperti yang aku bilang sebelumnya, aku tahu dan sedar aku bukanlah sebaik-baik umat. Tapi di waktu aku kesusahan hati dan dalam kesedihan yang teramat, aku tetap meminta belas ehsan dan pertolongan dariNya. Aku tetap berpaling pada Dia. Sedangkan aku tahu aku selalu mengabaikan Dia.

Ya, aku fikir mungkin semua kita memang begitu, hanya mencariNya di kala kita terdesak. Seperti Panadol, hanya dicari ketika pening kepala. Aku belajar. Manusia boleh hilang anak, hilang kerja, hilang kawan, hilang kereta, hilang kekasih, hilang semua, tapi jangan sesekali hilang Tuhan. Sebab pada akhirnya, tetap pada Dia lah kita meminta segala pertolongan.

No, no. Aku bukanlah menunjuk baik. Aku sedar diri dan mengaku aku ini jahil. Aku mengerti hakikat itu. Ini cumalah apa yang aku rasa.

Aku belajar bahawa kita diuji dengan sesuatu/seseorang yang kita sayang. Sejauh mana kita kuat menjalani ujian itu, bersabar dan tetap yakin padaNya. Walaupun ujian aku ni, alah celah kuku je bak kata orang. Tapi untuk orang yang tidak berpengalaman seperti aku ini,  memanglah terasa hebat tamparannya. Haha. Bila dikenang balik, memang kelakar.

Apa yang aku buat sekarang?

Menerima dan berserah. Sebab aku tahu, Dia tetap akan memberikan jalan dan membantu, walaupun kita ini bukanlah hambaNya nya yang taat. Dia tetap sayangkan kita walaupun kita ni kadang-kadang sebelah mata pun tak pandang Dia.


Dan Dia juga akan selalu menujukkan kebenaran dengan caraNya yang tersendiri. Kebenaran itu sama ada ia datang sekarang atau kemudian, ia tetap akan muncul.

Kita cuma perlu buka jendela hati dan pandang keluar.

.


2 Kata semangat:

Anum said...

renungkan la

misyamissyou said...

ye sis..fitrah kite manusia akan tetap cari Dia bila susah..tuhan sengaja turunkan ujian tuk kita, spy kite lebih ingat kpdNya..
bkn tunjuk baik or anything, sy faham tu, kite same2 ingat mengingatkan :)