Masih Hangat

12 December 2011

I Just Don't Call Anybody 'Sayang'

As Salam and Hello.


Aku tak suka pada lelaki yang begitu mudah menaburkan ayat-ayat manis kepada mana-mana perempuan hanya sekadar untuk mengambil hati atau beramah mesra.

Apatah lagi kalau ucapan itu dibuat semata-mata atas tujuan lain seperti mahu meminta pertolongan atau mengambil kesempatan atau apa jua tujuan yang mendatangkan keuntungan sebelah pihak. Buat aku meluat.

Jelik tahu.

Ucapan 'rindu', 'cinta' dan 'sayang' itu istimewa. Hanya disimpan dan akan diucapkan kepada orang yang benar-benar dimaksudkan. Tapi kini, segala luahan jujur itu telah menjadi satu ucapan mudah dan murah.

Boleh ditabur kepada siapa-siapa pun. Tidak boleh dinilai lagi erti kejujurannya. Tiada lagi istimewanya.

And I just don't call anybody 'sayang'. Period.


.

08 December 2011

I Like Being Imperfect

As Salam and Hello.



.

06 December 2011

Perempuan Dan Mekap

As Salam and Hello.


Orang kata, perempuan dan mekap tak dapat dipisahkan. Memerlukan antara satu sama lain ibarat lagu & irama. Mungkin betul juga. Ada sesetengah perempuan memerlukan mekap untuk menaikkan keyakinan diri.

Setengah yang lain pula terlalu yakin diri sehingga tak perlu sebarang jenis alat mekap pun. Atau mungkin wajah mereka sudah cukup cantik atau tiada cela. Memang bertuah.

Perempuan yang tak perlu pakai mekap langsung bila keluar rumah, memang buat aku jeles. Sebab aku, sekurang-kurangnya kena pakai bedak. Kalau tidak, langsuir pun lari.

Hari Ahad lepas, aku tengok satu rancangan TV dari Taiwan. Ada satu segmen yang memaparkan perbezaan wajah gadis-gadis sebelum dan selepas mekap. Gila ! Memang berbeza sungguh. Takde rupa asal langsung.

Ada seorang tu, boyfriend dia sampai mintak berpisah bila dah tengok muka dia tanpa mekap. Sebab terlalu berbeza.

Sekarang aku takkan terpesona lagi kalau tengok pelakon-pelakon sana cantik-cantik. Kuasa mekap memang mengagumkan.

Yang bestnya bila pengacara rancangan tu cakap,

'Kasihannya orang lelaki. Ramai lelaki yang telah ditipu'

Aku tertanya juga pendapat orang lelaki terhadap perempuan yang bermekap secara berlebihan. Suka? Biasa-biasa je? Tak suka? Menyampah?

Atau sanggup tak bila setiap kali kau keluar dating mengadap muka dia yang macam ni,



Tiba-tiba bila lepas kahwin bertukar jadi macam ni,

(Untuk melihat tranformasi lengkap bagaimana dia bertukar wajah, sila klik sini)


Atau nak suruh dia mekap 24 jam sehari?


Mekap boleh, tapi jangan berlebihan sehingga mengubah rupa asal kau.

Make up is only the icing on the cake.  It doesn't create your personality or your being.


Entri berkaitan :

Apabila Wanita Mencari Kesempurnaan
Perempuan Cantik Sebab Mekap?
Wanita Dengan Kecantikan Palsu

[ Thanks to Nuffnang for the new BE - Nokia Gifting ]



02 December 2011

Berkata Tak Sesusah Merasa

As Salam and Hello.


Kadang-kadang bila ada orang meluahkan masalah pada aku, aku cuma dengar dan lebih memilih untuk diam. Hanya diam. Bukan aku tak ambil kisah atau buat tak endah, no, tidak. Tapi sebab aku faham bahawa berkata-kata tak sesusah merasa. Berkata-kata memang mudah, tapi lain rasanya bila kau sendiri yang menanggungnya.

Hati menangis siapalah yang tahu.

'Sabarlah'.
'Takpelah, memang macam tu'.
'Everything will be ok'.

Skrip yang serupa. Sudah dijangka. Kata-kata seperti itu sekadar manis di pendengaran, tapi tak sedikit pun mengubah apa yang aku rasa. Hakikatnya tetap sama, tetap juga aku merasa. Entah lah. Adakah aku mahukan pertolongan bukan hanya sekadar kata-kata penyedap hati? Hipokritlah kalau aku kata tidak.


Yes, i do wish for someone to take the burden off me. Atau pun bila bangun tidur tiba-tiba eh, masalah dah hilang. Kalaulah boleh. Tapi itulah. Semua orang pun sudah cukup dengan masalah sendiri, ini kan pula nak membantu menyelesaikan masalah orang lain.

Dan lagi, takkan pula aku nak mengharap pada orang lain setiap kali ditimpa masalah. Manusia memang takkan lari dari ditimpa masalah selagi masih ada nyawa. It's life, aku tahu. Cuma kadang-kadang aku berharap sangat, ada tempat untuk aku sandarkan bahu melepas lelah.

Haih.

Ada ketikanya bila seseorang meluahkan perasaan atau masalah pada kau, cukuplah sekadar kau mendengar, berikan perhatian. Kadang-kadang kata-kata memang tak diperlukan. Lebih-lebih lagi kalau apa yang kau kata tu sekadar kata tanpa makna atau takde kena mengena langsung dengan apa yang dilaluinya.

Thank God aku ada orang yang sangat memahami dan sanggup mendengar luahan aku tentang perkara yang sama untuk seminggu berturut-turut, tanpa jemu cuma menguap besar.

Entahlah. Aku tak tau nak describe perasaan ni. Everything is not right. Semuanya serba tak kena pada aku.



[Thanks to Nuffnang for the new BE - Dutch Lady Growing Up]


.

26 November 2011

What I Love About Weddings

As Salam and Hello.


Aku memang suka majlis perkahwinan. Di majlis perkahwinan, kau boleh nampak dan rasa aura cinta yang wujud antara pengantin lelaki dan pengantin perempuan. You can feel the love, orang putih kabor. Dan bukti akan kehadiran aura cinta itu kau boleh nampak pada wajah pengantin perempuan yang sangat cantik. Bukan cantik sebab sentuhan mekap, tapi sebab seri yang terpancar dari wajah.

Eh, pengantin lelaki pun ada seri juga, tapi yang paling jelas mestilah seri pengantin perempuan.Ya, nak kenal pasti wajah orang perempuan yang bahagia, salah satu masanya adalah pada hari perkahwinannya. Kau tengok pada senyumnya, somehow kau pun turut rasa ingin senyum sekali. Kecuali kalau kena kahwin paksa, aku tak tahu lah.

Di majlis perkahwinan kau boleh nampak saudara mara dan mungkin kawan-kawan berkumpul dan membantu apa yang patut. Semua orang ada kerja masing-masing. Oh abaikan segala macam perkara negatif yang mungkin berlaku di belakang tabir. Memastikan majlis perkahwinan berjalan lancar adalah matlamat utama. The rest, simpan dalam kotak memori.

Ya, aku baru balik dari menghadiri majlis perkahwinan seorang rakan sekolah. Satu lagi yang best pasal wedding is, kau boleh jumpa kembali kawan-kawan yang dah lama tak jumpa, walaupun dengan hanya sekadar teguran hai dan bai. Kemudian secara automatiknya seolah-olah muncul flashback tentang memori yang kau simpan tentang setiap seorang dari mereka.


Yang tak bestnya tadi, ada orang cakap muka aku cengkung macam mayat hidup. Oh, lagi satu dia cakap dulu aku lawa, sekarang dah tak lawa. Rasa nak bagi kaki pun ada. Duh sentap mak nak. Obviously sebab muka aku yang cengkung dan nampak tak bermaya, tak fresh dan jerawat dan segala macam lagi. Haihh.

Sesiapa ada petua nak tembunkan pipi? Sila bagitau aku. Pipi sahaja, badan tak mahu.


So, what do you love about weddings?


.

23 November 2011

There Are No Mistakes In Life, Only Lessons.


As Salam and Hello.


.

21 November 2011

Mantera Anjasmoro Untuk Kau Yang Kupuja

As Salam and Hello.



Jujurnya, aku bukanlah orang yang percaya pada benda-benda mistik atau supernatural ini. Sungguh. Bukanlah sebab aku ini moden pemikirannya, cuma aku tak faham bagaimana seorang manusia normal boleh buat perkara-perkara sebegitu.

Kalau diikutkan fitrah manusia, kita memang dijadikan untuk cintakan kebaikan. Tapi kini aku makin faham. Kalau ada putih, sudah tentu ada hitam.

Apa penyebabnya? Terdesak untuk mendapatkan orang yang dipuja atau sekadar memuaskan keinginan dalam hati? Tapi aku percaya, walau sejahat mana pun pelaku ilmu hitam ini, dalam hatinya tetap akan diselubungi kebimbangan dan ketakutan.

Dan tak perlu tipu, kau juga akan sentiasa dihantui rasa berdosa. Sedangkan buat kerja jahat sikit pun dah takut dan rasa serba salah dalam hati, inikan pula kau buat kerja menyekutukan Tuhan.

Kita semua perlukan lelaki atas sifatnya yang patut ada sebagai seorang lelaki. Pembimbing, pelindung, penyayang etc. Kalau kau dah buat dia tunduk di telapak kaki kau, how do you expect dia akan lindungi kau sedangkan dengan kau sendiri dia menyerah dan tunduk patuh.


Haih. Macam-macamlah dunia ni. Bak kata pepatah, ' Kalau aku tak dapat kau, jangan harap orang lain boleh dapat kau. Tak dapat cara baik, aku guna cara jahat '.


Ada ke pepatah macam tu? Lantak.


.

18 November 2011

Perempuan dan Kelemahan

As Salam and Hello.


Orang lelaki, mari sini aku nak cerita. Sebenarnya, bukan susah pun kau nak dapatkan wanita dambaan pilu kau. Hanya perlu jalankan taktik mudah. Ambil berat, beri perhatian, prihatin, hulurkan pertolongan,belai-belai sikit jiwa dia, confirm dia tangkap cinta dengan kau.

Nak-nak lagi bila dia ada masalah dengan boyfriend dia ke, ada masalah keluarga ke, bergaduh dengan kawan ke, ada masalah kewangan ke. Bila kau beri perhatian pada dia, ambil berat masalah dia, bonus kalau kau tolong dia selesaikan masalah dia itu, mesti dia lentok sama kau.


Orang perempuan ini mudah cair kalau ada orang ambil berat dan beri perhatian pada dia. Rasa diri disayangi. Sebab tu aku tak berapa berkenan kalau orang perempuan berkawan baik dengan lelaki. Kemungkinan untuk dia jatuh cinta dengan kawan baik dia sendiri adalah 99%. Sedangkan lelaki tu hanya menjalankan tanggungjawab sebagai seorang kawan, tapi dia pulak sudah feel lebih.


Atau bila ada lelaki SMS, mesej atau call dia, mulalah berfikiran bahawa lelaki tu sedang dalam percubaan untuk mengorat dia. Tak dinafikan perempuan ini sifat perasan dia memang tinggi. Sebab tu kalau kau lelaki, kau mesti pandai letakkan batas dalam pergaulan dengan perempuan. Itu pun kalau kau tak nak terjebak dalam hal-hal tak sepatutnya. Diulangi, kalau kau tak nak.

Sebabkan taktik yang ini jugalah ramai perempuan yang jatuh cinta dengan suami orang. Kalau kau tanya apa punca dia jatuh cinta dengan orang dah beristeri, dia akan jawab sebab lelaki tu memahami, ambil berat dan faham apa yang dia nak. Biasalah, suami orang dah banyak pengalaman. Dah tau apa yang orang perempuan nak, jadi dia ambil kesempatan atas apa yang dia ketahui.


Jadi, kalau kau dalam perancangan nak mengorat perempuan nak jadikan awek ke, skandal ke atau tambah cawangan ke, jangan lupa jalankan taktik ini.

Oh.

'Perempuan' dalam karangan ini adalah jenis perempuan yang tidak kental dan kekurangan kasih sayang. Alah, kalau kau dah pasang niat dan memang ada hati nak buat, mesti kau pandai letak sasaran kan?

Sekian.


.

17 November 2011

Ayat Reject Lelaki Dan Maksud Tersirat

As Salam and Hello.


Ayat yang selalu digunakan lelaki untuk mereject perempuan dan maksud tersirat di sebaliknya.

Shoot !

1) Aku sayang kau tapi aku anggap kau tak lebih macam adik sendiri. (Kau tak cantik !)

2) Ada jurang antara kita. Siapalah saya nak dibandingkan dengan keluarga awak yang datang daripada keluarga senang. (Kau tak cantik !)

3) Saya tak berapa pasti lagi. Apa kata kita berkawan dan berkenal-kenal dulu? (Kau tak cantik !)

4) Ada banyak perkara belum settle lagi. Tunggulah bila saya dah stabil. (Kau tak cantik !)

5) Saya dah ada kekasih. Awak terlambat sikit je. Kalaulah kita bertemu lebih awal. (Kau tak cantik !)

6) Saya tak date dengan perempuan satu tempat kerja. Susah. (Kau tak cantik !)

7) Percayalah cakap saya. It's not you, it's me. (Kau tak cantik !)

8) Saya nak tumpukan perhatian pada kerjaya. Kalau saya sibuk sangat, takut nanti saya abaikan awak pula. Tak adil. (Kau tak cantik !)

9) Saya nak hidup membujang je. Kalau saya dah bersedia, mungkin kita akan bersama. (Kau tak cantik !)

10) Kita berkawan je lah.  Ah, perasaan ni sekejap je, nanti hilanglah. (Kau memang tak cantik !)

Ayat-ayat yang common, tapi sahih atau tidak maksud tersirat tu, kau kena tanya sama orang lelaki lah. Atau kalau kau berani, tanya sendiri pada orang yang reject kau. Err kalau kau kena reject la. Ok?



.

15 November 2011

Awek Paling Market Dalam Kampung



As Salam and Hello.


Masa Caldina (Caldina adalah sebuah kereta, bukan perempuan) tengah hot dulu, adik aku pernah cakap sama aku;

Angah, apa kata kau tolak kereta kau ni, kau ambik Caldina. Smart weh. Kalau kau pakai Caldina, kau lah awek paling market dalam kampung ni.

Aku tidak membalas dengan kata-kata, cukuplah sekadar pandangan dengan jelingan yang padu. Tapi dalam hati memang tergelak dan cuma mampu berkata;


Wak lu. Akak kau ni nak hidup bulan-bulan pun semput, nak bayar kereta yang ada tu pun terketar-ketar, kau nak suruh aku tolak-tolak pula ya.


Tapi kalau aku banyak duit (duit sendiri), takde aku nak beli Caldina. Koman-koman pun BMW X6. Ehem!! Bukan saja awek paling hot, tapi awek paling terbakar dan menjadi idaman mak mertua.

Inilah gadis bernama Caldina itu.


But somehow his words made me think,

Adakah dia bercakap dengan hanya berdasarkan penggunaan kapasiti otak budak lelaki berusia 17 tahun, ataupun sememangnya di sudut terdalam seorang lelaki terdapat sifat materialis yang sinonimnya dilabelkan kepada orang perempuan.

Eh tapi sifat materialis ini sememangnya ada pada lelaki, jika tidak takkan terwujudnya terma Gigolo itu. Hmmm. Lelaki sekarang semakin materialis. Yeah i know, i know. Takde bezanya lagi lelaki dan perempuan. Zaman sekarang semuanya duit. Nak jadi negara moden kan?



Ehem !!

Rasanya kalau lepas kahwin nanti I nak mintak husband I sambung bayar kereta I tu, agak-agak dia sudi tak ya?

* Tiba-tiba 'I'. Gedik ok !! *



.

13 November 2011

Skala Gadis Sempurna

As Salam and Hello.



Menjadi seorang perempuan, kau selalu mempersiapkan diri untuk menjadi wanita dambaan pilu lelaki. Kau sedaya upaya cuba memenuhi permintaannya, walaupun kadangkala permintaan itu membuatkan kau tidak menjadi diri kau yang sebenar.

Kononnya untuk mencapai skala gadis sempurna yang dia idamkan itu.


Soalnya, kalau betul dia mahukan kau, tak bolehkah dia menerima diri kau apa adanya?

Menerima diri kau seadanya adalah apabila dia boleh menerima diri kau yang sebenar. Yang sebenar. Bukan personaliti palsu yang terpaksa kau ciptakan.

Soalnya, tak mahukah kau menjadi diri kau yang sebenar di hadapannya, tanpa perlu terseksa berpura-pura?

Menjadi diri kau yang sebenar di hadapannya adalah apabila kau mampu berbangga dan selesa menjadi diri sendiri. Bebas mempamerkan rasa hati.

Saling menerima antara satu sama lain, tak kira lah betapa banyaknya perbezaan antara kau dan dia. Semua orang mungkin akan melihat pada perbezaan itu, tanpa mereka sedari bahawa perbezaan itulah yang sebenarnya menyatukan kau berdua.

Aku percaya setiap seorang daripada kita adalah istimewa dan unik dengan cara masing-masing. Kenapa mesti berubah hanya kerana seorang manusia yang tidak mampu memahami betapa 'satu dalam sejuta'nya engkau?




Ah.

Aku pernah bilang sama dia 'kita banyak beza'. Tapi dia balas 'kita sama-sama manusia'.

*Senyum*


Ya, kita manusia dengan sifat yang berbeza-beza. Aku mahu menjadi gadismu yang bebas dan unik dengan cara tersendiri. Bolehkan?



.

09 November 2011

Don't Try To Fix Me. I'm Not Broken.

As Salam and Hello.


Bila apa yang kita fikir atau lakukan adalah sesuatu yang di luar kebiasaan, mereka kata kita pelik. Atau lebih teruk mereka kata kita salah, kita cuba menentang arus. Mereka mahu kita buat seperti apa yang biasa orang lain buat.


Mereka kata;

'Takde orang yang macam kau'
'Kenapa kau tak macam orang lain?'
'Tak pernah-pernah orang buat macam tu'


Masalahnya aku bukan 'orang' itu. Aku adalah aku.

Akukah yang tidak normal, atau mereka yang pelik?

Kenapa mereka mahu kita menjadi sama seperti orang lain? Bukankah setiap orang itu memang berbeza-beza? Tidakkah setiap orang itu layak memilih jalannya sendiri?

Jangan cuba perbetulkan aku. Aku mungkin berbeza, aku mungkin melakukan sesuatu di luar kebiasaan. Tapi tidak bermakna aku salah. Aku cuma mahu mencari jalan sendiri, mencari diri sendiri. Melakukan sesuatu dengan cara sendiri.


Untuk mendapat 4, tidak semestinya dengan hanya 2 dicampur 2. 3 campur 1 juga boleh kan?



.

07 November 2011

To The Single(s)


As Salam and Hello.


So,



.

04 November 2011

Stand Up For What You Believe In, Even If You're Standing Alone.

As Salam and Hello.


Mak selalu cakap yang aku ini keras hati, degil, keras kepala dan yang sewaktu dengannya lagi. Sebenarnya aku cuba belajar sesuatu itu dengan cara sendiri, supaya aku faham dan ingat. Supaya aku tidak lupa. Supaya dapat aku jadikan sebagai pengajaran.

Ya, mungkin aku boleh belajar dari pengalaman orang lain, tapi aku mahu sesuatu yang aku belajar dari apa yang aku lalui sendiri. Sesuatu yang boleh aku panggil 'from my own experience'.

Bila aku melakukan sesuatu yang aku yakin tapi pada akhirnya itu adalah salah, maka aku mengaku. Dan aku belajar. Belajar sesuatu dari pengalaman sendiri itu adalah sesuatu yang bermakna dan kau akan ingat sampai bila-bila.

Cuma kedegilan dan kekerasan hati aku ini selalu disalah anggap dan mungkin mengundang sakit hati ramai orang, but i can't help it. It's me. In a world where i can be anything, i just want to be me. Something i called 'myself'.

Sorry you can't define me. Sorry that i speak my mind. Sorry if i don't fake it. Sorry i come too real. I'll never hide what i feel.

Sorry I'm not perfect. Sorry i don't give a damn. Sorry i just know what i want. I won't let you break me.

Satu yang boleh aku katakan untuk kamu,

Some people will say you are going the wrong way when it is simply a way of your own.

So just be yourself. No one can ever tell you that you're doing it wrong. Live right now, after all it's your own life. It doesn't matter if it's good enough for someone else. At the end of the day, if they hate you, then forget them.


.

02 November 2011

Usia Ideal Untuk Menikah

As Salam and Hello.


Seorang perempuan, apabila telah mencapai usia tertentu dalam hidupnya akan mula kerap didatangi dengan persoalan 'bila nak kahwin?'. Seorang perempuan, apabila telah mencapai usia tertentu dalam hidupnya akan mula mengalami tekanan yang datangnya dari masyarakat sekeliling berkenaan persoalan itu.

Tekanan ini walaupun dialami juga oleh orang lelaki, tetapi tidaklah sehebat yang dilalui oleh orang perempuan. Apabila usia seorang perempuan mula menjangkau sekurang-kurangnya 27 tahun, akan ada yang berani-berani untuk memberi gelaran 'andartu' padanya.

Walau sebenarnya mungkin pada usia itu dia masih tidak bersedia untuk berkahwin, bukan kerana tak laku.

Kau kata sekarang zaman moden, tiada siapa yang peduli dengan itu lagi? Heh. Kau silap. Semakin moden pun kehidupan, pemikirannya terkadang masih di takuk itu lagi.

Tak perlu tunduk dengan tuntutan masyarakat. Pada akhirnya, kau yang akan menjalani kehidupan itu sendiri. Bukan mereka. Mereka hanya akan menebeng mengintai dari tepi.

Bila usia ideal untuk menikah? Pada aku jawapannya senang sahaja. Usia ideal untuk menikah ialah apabila kau telah benar bersedia untuk menjalani pernikahan dan kehidupan pasca pernikahan itu, walau berapa pun usia kau pada waktu itu.


18, 20, 25, 28, 32, 35, 40 tahun?. Yang penting kau telah bersedia dan pasti.

Pernikahan bukan hanya sekadar bergantung pada usia atau umur. Ia adalah mengenai keyakinan.


.

30 October 2011

Jadikan Aku Yang Kedua

As Salam and Hello.



Aku selalu tertanya-tanya apa rasanya menjadi yang kedua. Menjadi yang kedua dalam hidup seorang lelaki, maksud aku.

Aku faham, soal rasa dalam hati ini kita tak boleh nak halang. Bukan dalam kawalan kita juga. Sebab hati kita bukan komputer yang boleh diprogram atau di format berulang kali. Tapi kita masih ada akal untuk membuat pertimbangan wajar dan rasa belas sesama makhluk.

Kau tiada niat untuk merampas. Kau cuma mahu menumpang kasih, walau tiada ikatan akan terjalin. Tempat meluahkan perasaan, berkongsi rasa susah senang. Tapi aku pasti, bila seorang perempuan telah berada dalam satu perhubungan yang melibatkan cinta, dia pasti mahukan satu ikatan yang pasti, iaitu perkahwinan. Semua perempuan begitu. Mahu memiliki orang yang disayangi.


Ya, kau memang bukan orang jahat. Aku tahu itu. Cuma kau dianggap ' jahat' kerana bercinta dengan suami orang. Kau jatuh sayang pada suami orang.

Tapi kau sama sekali tak boleh salahkan yang pertama jika dia 'menyerang' kau. Itu adalah tindakan normal seorang perempuan yang sayangkan suaminya. Tindakan yang baginya dikira wajar jika itu dapat mempertahankan rumah tangga yang dibina.

Mana-mana perempuan yang paling lemah-lembut dalam dunia pun boleh menjadi segarang-garang harimau betina jika kesayangannya 'diganggu'.

Walaupun kau kata ini soal hati, bukan kemahuan kau, tapi fikirlah. Dalam pada kau sibuk menjaga dan pentingkan hati sendiri, kadang-kadang tak sedar atau buat-buat tak sedar bahawa ada hati lain yang terluka dan menjeruk rasa. Cubalah letakkan diri kau dalam kasut dia.

Apa perasaan kau kalau satu-satunya yang amat penting dan bermakna dalam hidup kau, dirampas dari kau tanpa kerelaan? Dan dalam keadaan yang tidak bersedia sama sekali.

Ah. Kau faham apa yang aku mahu sampaikan. Kau juga seorang perempuan.


Girls, it's not wrong for you to love someone. But if the love you feel bring tears to someone else, please be fair.


Kita semua perlu belajar menghormati kepunyaan orang lain. Aku pasti kisah ini ada sambungannya.



.

23 October 2011

Meminta Jawapan Dari Hati

As Salam and Hello.


[ Ini entry jiwa-jiwa ]


Kahwin untuk apa, sebenarnya?


Soalan itu aku tanya pada dia. Mesti ada yang akan cakap soalan itu soalan bodoh. Soalan yang tidak patut di tanya. Sebab semua orang sudah tahu jawapannya, konon. Mungkin kau akan suruh aku rujuk Al-Quran, suruh aku istighfar berbanyak.


Tapi aku tak mahu jawapan cliche yang semua orang akan jawab bila ditanya soalan itu. Seperti mendapat soalan bocor. Aku tak nak jawapan yang skrip nya sudah tersedia dari buku-buku agama, ceramah, kitab dan sebagainya. Itu semua orang pun tahu.

Aku tak mahu jawapan yang ditiru bulat-bulat, padahal kau tak berfikir menggunakan otak langsung pun untuk menjawab. Jawapan yang dicedok dari buku. Aku mahukan jawapan dari hati. Jawapan yang di fikir sendiri. Jawapan jujur dengan diri sendiri.

Malah kalau kau jawab, kahwin untuk seks pun aku ok. Aku terima. (Maksudnya aku terima jawapan itu lah. Untuk terima kau, mungkin aku fikir seratus kali). Aku terima kerana sekurang-kurangnya kau jujur dengan aku dan paling penting, kau jujur dengan diri sendiri.


Kahwin untuk apa, pada aku?

Aku mahu di masa depan aku, ada kau. Aku mahu menjadi yang halal untuk hidup bersama kau. Itu jawapan dari hati aku. Itu jawapan ringkas aku. Itu saja.

Ya. Bukan jawapan-jawapan cliche yang selalu diucap-ucapkan itu yang pertama terlintas di hati dan fikiran aku. Tapi seperti yang aku katakan, itu jawapan dari hati. Dan aku berharap semoga dari niat aku itu maka aku dapat melaksanakan tuntutan-tuntutan Tuhan yang lain.


Ya, tuntutan seperti dalam jawapan-jawapan cliche yang semua orang berikan itu;


Berkahwin untuk memenuhi tuntutan agama, mengikut sunnah Rasul, mengembangkan ummat Muhammad dan sebagainya.

Tapi aku hairan juga dengan sesetengah mereka yang katanya berkahwin untuk mengikut sunnah, tapi menjalani kehidupan dalam perkahwinan itu tidak pula berpandukan sunnah. Aku fikir, menjalani kehidupan dalam perkahwinan itu lah yang seharusnya mengikut sunnah Nabi. Bukankah?

Samalah seperti konsep berkahwin empat. Mengikut sunnah Nabi, katanya. Tapi?


Ah. Aku terfikir juga, ada ke yang memang seikhlas itu yang alasan utama dalam hati nya mahu berkahwin bukan kerana terdorong oleh rasa cinta pada pasangan? (atau sebab-sebab lain).

Berbahagialah mereka yang dari hatinya memang betul-betul ikhlas berkahwin kerana Allah, tanpa dipengaruhi unsur apa pun.


[ Blog aku seperti sudah menjadi blog jiwa-jiwa. Maaf kerana selalu post entry yang kononnya berkaitan hati dan perasaan. Sebenarnya entry ini dah lama aku karang, tapi hanya terperap dalam draft.

Memandangkan aku kekeringan idea untuk dilontarkan pada waktu ini, sepertinya otak aku sudah beku sehingga tidak mampu berfikir apa-apa, maka inilah waktu yang sesuai untuk publish. Terpaksa publish, lebih tepat. Inilah natijahnya apabila hujung minggu dihabiskan dengan aktiviti berhibernasi terlalu lama. Hahahaha. Baiklah. Tak kelakar langsung. ]



.

18 October 2011

Cinta Gila #4

As Salam and Hello.



Semester baru bermula. PTPTN confirm masuk. Baby dan Mamat masih lagi dua sejoli yang hangat bercinta. Cuma kadang-kadang perhubungan mereka ada on dan off. Mamat dengan perangai hidung belang dan kebudak-budakannya(almaklumlah Mamat kan muda dua tahun dari Baby), manakala Baby dengan cemburu dan makan hatinya dengan perangai 'pantang nampak junior comel' Mamat.

Menariknya semester baru ini, motor Mamat telah bertukar dari EX5 kepada RXZ. Motor barunya digunakan untuk mengangkut awek-awek sampingannya (kebanyakannya budak junior) keluar dating. Baby tahu aktiviti Mamat itu, dan mereka pun dah banyak kali gaduh pasal hal ini.

Baby sakit hati sebab tiap kali mereka keluar dating, tetap juga dia yang perlu pergi menjemput, sedangkan punggungnya masih belum lagi mencecah seat motor RXZ Mamat. Memang dia macam perigi cari timba.


Perempuan-perempuan lain dengan senang hati pula Mamat usung ke sana sini. Tapi macam biasalah, Mamat pandai memutar ayat bermain lidah. Sekadar suka-suka, dicabar kawan-kawan dan tak serius pun. Tak pernah ada hati pada perempuan-perempuan itu, sayangnya tetap pada Baby. Katanya, lah.

Dan macam biasa juga, Baby cair dengan pujukan Mamat. Marah yang dibawa sewaktu keluar bersemuka, senyum pula diusung bila balik ke rumah. Nelly pun pelik, apa Mamat ni ada pakai ilmu guna-guna ke? Mana lah tau kan. Nak kata handsome, hmm tak baik pula mengutuk ciptaan Tuhan. Perangai dah lah macam budak-budak, pantang pula nampak perempuan. Kaki kikis juga.


Nelly pelik juga dengan Baby. Padahal bukan Baby tak tahu yang dirinya selalu kena kutuk dengan kawan-kawan Mamat. Bercinta dengan awek tua lah, perigi cari timba lah. Ah, mungkin sebab ayat Mamat terlalu power kot. Sebab itu Baby tangkap cinta gila dengan dia.


'Mungkinlah, mungkin', kata hati Nelly.


Cinta Gila #1
Cinta Gila #2
Cinta Gila #3


.

17 October 2011

Konflik Dalam Diri Seorang Gadis

As Salam and Hello.



Aku fikir bila sudah tua ini, aku boleh buat keputusan sendiri untuk hidup aku tanpa perlu dipengaruhi oleh unsur sekeliling atau lebih tepat lagi, oleh orang-orang tidak penting yang sekadar mahu menyibuk menjadi melukut di tepi gantang. Tapi rupa-rupanya tidak juga.


Semakin kau bertambah usia, semakin pula orang-orang itu cuba masuk ke dalam hidup kau, menentukan itu ini dan sedaya upaya pula berusaha mencorakkan hidup kau mengikut acuan mereka.


Masyarakat. Memang inilah agaknya yang dipanggil hidup bermasyarakat. Sedikit sebanyak kau juga boleh menjadi terpengaruh. Kejap. Aku kurang pasti. Sama ada kau terpengaruh, dipengaruhi atau mempengaruhi.


Kalau beginilah, tak ingin dulu aku berangan mahu cepat-cepat menjadi dewasa. Tiba-tiba aku rasa mahu kembali menjadi anak kecil selebet yang sibuk mengejar layang-layangnya yang terputus tali.


.

14 October 2011

He Said Forever. She Said Okay.

As Salam and Hello.



I think everything about you is beautiful.

Oh, sure i think other guys are cute.

But everytime i see a cute guy, i remind myself of how beautiful you are.

Of how much i love you.

Of how sweet you are.

Of how you can always brighten my day.

And suddenly, that other guy doesn't look all that good anymore.

You might not be the brightest crayon in the box, but you're still my favorite colour.

Ever.

And somehow i don't want anyone else to realize how beautiful you are.


.

13 October 2011

Dunia Lelaki

As Salam and Hello.


Aku percaya setiap satu lelaki mempunyai dunia mereka yang tersendiri. Dalam dunia mereka, mereka lakukan apa yang mereka suka dan mungkin apa yang mereka lakukan itu mungkin dapat difahami oleh orang perempuan or even worst, mungkin tak dapat diterima.


Tapi pemahaman dan penerimaan itu memang sesuatu yang berbeza. Mereka mungkin tak harap kau terima, cukup sekadar kau faham. Walaupun kau berdua adalah satu pasangan, tetapi masih tetap dua individu berbeza yang ada dunia dan kemahuan yang tersendiri. Dan kadang kala perbezaan itulah yang menyatukan dua manusia.


Oh by the way, tahniah untuk lelakimaskul yang telah berjaya dalam dunia nya. Aku pun tumpang berbangga dan gembira, belanja makan janganlah dilupa.



Kereta kamu memang hensem.
Sumber



Musc Drag Challenge
Sumber





11 October 2011

Kisah Masa Depan

As Salam and Hello.



Terasa cepat betul masa berlalu. Dalam masa tak sampai 3 bulan lagi, 2012 bakal menjelma. Rasanya macam baru semalam aku berlari-lari kejar layang-layang keliling kampung. Comot, selekeh tapi gembira.

Rasa macam baru semalam juga aku masuk Tingkatan 1. Tak sabar. Bila masuk sekolah menengah, rasa macam dah besar sikit. Jiwa muda mudi. Explore banyak benda. Pergaulan lebih luas, kenal lebih ramai kawan. Tapi masih tetap tak pandai menilai. Muda, bebas dan pantang terusik.

Aku fikir masa memang mencemburui kau bila usia semakin meningkat. Masa umur 15 tahun dulu, alahai lambat betul masa nak berlalu. Punyalah tak sabar-sabar nak habis sekolah, jadi budak besar. Budak yang dah habis sekolah, kira dah besar lah tu. Kira hebat lah.


Bila dah tua macam ni, tak menyempat-nyempat pula tahun baru nak muncul. Tak sempat nak menikmati kemanisan usia suku abad. Dan secara tiba-tiba berharap supaya masa lambat berlalu. Sekurang-sekurangnya, kerana untuk berpatah balik ke masa lampau itu tidak mungkin.

Terasa macam banyak lagi perkara yang kau tak lakukan, masih banyak lagi benda yang kau tak explore. Memanglah kau bukan nak mati esok(only God knows) dan memanglah perjalanan hidup masih jauh kehadapan(insyaAllah). Tapi things yang kau tak cuba masa remaja, sesuai lagi ke untuk dilakukan dalam usia tua? Macam tu lah lebih kurang maksud aku.

As you grow older, you'll find the only things you regret are the things you didn't do - Zachary Scott

Jadi untuk adik-adik yang masih muda remaja, nikmatilah zaman remaja kamu. Teroka apa yang patut, belajar apa yang perlu (tapi jangan teroka dan belajar perkara yang bukan-bukan ya). It's for your own good. Sekurang-kurangnya bila sampai masanya nanti kamu boleh cakap 'I've been there, i've done that'. No regret.
Tak usah terkejar-kejar untuk jadi dewasa. Nikmati masa sekarang, masa muda kamu. Tak perlu berlagak seperti orang dewasa juga, InsyaAllah masanya akan tiba nanti. Ah, bila tiba masanya nanti, mungkin kau juga akan rasa seperti apa yang aku rasa. So take my words, dearies. Live your life to the fullest with the love ones.


Ah. Masa depan. Walaupun kau takut dan tak pasti dengan apa yang bakal kau hadapi, harus juga harunginya. Sekurang-kurangnya masa depan pasti lebih mudah dan bermakna jika ditempuhi bersama dengan orang-orang yang kau sayang.


Jadi 2012, apa yang kau janjikan? Let's bring it on. Yeah !

08 October 2011

Janganlah Merosak, Jika Kau Tak Mampu Memperbaiki

As Salam and Hello.


Kalau kau tak mampu berkata yang baik, setidaknya jangan merosak hati orang lain.
Kalau kau tak mampu menulis yang baik, setidaknya jangan membuat tulisan yang merosakkan.
Kalau kau tak mampu memperbaiki hati pembaca kau, janganlah merosak hati dan mata orang lain yang memerhatikan.


Kalau kau tak mampu memperbaiki hati manusia yang sakit, yang cenderung pada kemaksiatan, maka janganlah meletakkan gambar-gambar tidak sopanmu di blog, Facebook atau mana-mana laman sosial. Kerana kau tidak tahu bagaimana tindakbalas orang yang melihat gambarmu dalam keadaan begitu. Tergamakkah kau merosak hati orang yang berniat ikhlas menjadi kawanmu?


Kalau kau tak mampu memperbaiki hati wanita, maka jangan lah mengajaknya berpasangan.
Mungkin kau memang mahir dalam merayu wanita. Kau sudah tahu banyak teori meluluhkan jiwa wanita, tapi setegar itukah kau memperlakukan wanita? Kau berpasangan itu sudah dosa, kemudian kau meninggalkannya dengan kesan dosa juga?


Kalau kau tak mampu menjadi ayah atau ibu yang baik, maka jadilah manusia biasa yang baik. Janganlah merosak masa depan suamimu, isterimu, anak-anakmu dengan kekurangan yang ada dalam dirimu.


Kalau kau tak mampu mengubah hati orang yang sudah hancur, janganlah kau berbicara dengan memberikan janji-janji manis kepada wanita, gadis atau sahabat. Kau menaruh benih harapan kepada mereka untuk mengharapkan dirimu. Ah, sebegitu tegarkah kau? Ingat, mereka itu juga manusia biasa. Mereka boleh jatuh disebabkan kata-katamu, begitu juga boleh bangkit kerana kata-katamu.


Kalau kau tak mampu memperbaiki akhlak umat yang sudah banyak keluar dari landasan Ilahi ini, maka janganlah menulis yang porno, bergambar yang porno, meletakkan gambar-gambar yang cenderung porno dalam blogmu. Termasuklah gambar-gambar yang terlihat manja dan menaikkan nafsu lelaki normal.


Janganlah merosak, jika kau tak mampu memperbaiki sesuatu yang sudah rosak.



Diolah dari : Sumber





07 October 2011

Diam Lebih Baik


As Salam and Hello.


Rasulullah SAW bersabda:

“Sesiapa yang menghina seseorang kerana dosa yang pernah dilakukannya, maka ia tidak akan mati sebelum melakukan dosa tersebut.”

(HR. Tirmizi)


Perkara ini memang akan terjadi. Jujurnya, aku sendiri pun pernah mengalaminya. Pernah tak kau tengok orang yang selalu mengutuk orang lain atas dosa/kesalahan yang dilakukan, tup tup tak lama lepas itu dia pun buat benda yang sama juga? Kalau ikut pepatah orang Melayu, cakap tak serupa bikin.

Kalau kau renung-renung balik, pernah tak perkara macam ini terjadi pada kau?

Dari satu sudut lain, mungkin kita tak terfikir yang kita ni asyik lah mengumpat dan mengungkit dosa seseorang yang kita anggap dosa besar. Pada hal kita tak tahu yang kemungkinan dia dah bertaubat dan kedudukan dia lebih mulia di sisi Allah berbanding kita yang taksub mencari salah orang lain.


Renung-renungkan dan selamat beramal.





04 October 2011

Kau Ingat Senang Nak Bagi Orang Suka Pada Kau?

As Salam and Hello.



Don't expect too much from this world. Kau ingat senangkah nak bagi orang suka pada kau? Walaupun kau dah beri yang terbaik pada semua orang. Usah jadi terlalu naif, sedangkan kau tahu dunia ini hakikatnya memang kejam. Siapa pernah bilang bahawa dunia ini adil?


Life is no fairy tales, friend
. Sedangkan fairy tales juga tidak pernah seindah itu hikayatnya. Lihat saja Cinderella, Snowhite, Red Riding Hood sebagai contoh. Sungguhpun pengakhirannya menjadi manis, jangan terlalu terhanyut dengan dongengnya. Ini dunia realiti, tidak punya kuasa magik seperti alam khayalan sana.


Jangan berharap semua orang dalam dunia ini akan suka apa yang kau lakukan, walaupun kau fikir semua perbuatan kau itu tiada cacat celanya. Kadang-kadang kau boleh dibenci hanya kerana menjadi orang yang baik. Kenapa? Sebab wujudnya manusia yang berprasangka. Ah. Kau juga tahu, kebaikan itu walaupun indah, kadangkala boleh juga dipandang jelik.


Sesetengah orang menjadi baik, hanya kerana mahu disukai orang. Mahu terlihat bidadari di setiap mata yang memandang. Hipokrasikah di situ? Lalu apabila ada manusia tidak memberikan tindakbalas seperti yang diharapkan, kenapa harus melatah? Apakah perlu untuk terasa hati?


Kau menjadi baik untuk mengejar cinta dunia?


.

17 September 2011

Cinta Gila #3



As Salam and Hello.



Baby dan Mamat teruskan akitiviti romantisme macam biasa. Cuma kini lebih dahsyat badai percintaan mereka. Setiap hari mereka memadu kasih. Habis kelas, Baby terus tak nampak muka di rumah. Tinggallah Nelly sorang-sorang mengadap dinding.


Nasib baik subjek yang Baby ambil kebanyakannya sama dengan Nelly, walaupun mereka berlainan course. Jadi dapat lah dia meniru assignment ataupun tutorial Nelly. Senang cerita. Kalau tiru Nelly, confirm dapat markah tinggi. Otak Nelly boleh tahan geliga nya.


Dari Sem 1 hingga Sem 6, berbagai cabaran yang Baby tempuhi selama bercinta gila dengan Mamat. Pernah satu malam, Baby balik dalam keadaan cemas. Menjadi seorang kawan yang prihatin, Nelly bertanya.


Baby bilang, dia dan Mamat baru saja di ambush oleh JAI*. Ahh, terperanjat gila Nelly dibuatnya. Takkan sampai ke tahap itu? Tapi cerita Baby, mereka tak buat apa-apa pun. Cuma lepak di tepi pantai, berbual-bual atas motor. Tapi nasib mereka baik, mereka dapat melepaskan diri dari pihak terbabit . Bagaimana caranya, hanya mereka yang tahu.


Baby risau juga kalau kes itu sampai kepada pihak universiti. Sudah pasti mereka berdua akan ditendang dari meneruskan pengajian. Untung mereka sempat lari. Kalau tidak, nama mereka hanya menjadi sejarah dalam U. Dan lebih teruk lagi, meraunglah mak bapak mereka.


Nelly tak tahu nak kata apa lagi. Nelly perhati batang tubuh Baby dalam-dalam. Berbual-bual apanya kalau love bite penuh satu leher.


Oh, Baby !


Cinta Gila #2
Cinta Gila


14 September 2011

Jika Esok Tiada Lagi

As Salam and Hello.



Dalam 2-3 hari ini, aku diserang sakit pinggang. Bukan sakit pinggang sebab nak period. Ini sakit pinggang yang aku tak pernah rasa. Sakitnya membawa hingga ke kaki. Mungkin juga puncanya sebab aku tak amalkan cara mengangkat barang yang betul, sebab sebelum tu aku ada mengangkat kotak yang memang sarat dengan barang.


Oh, aku tak pergi ke klinik mahupun hospital. Sebab badan aku memang berat nak jejak kaki ke sana. Jadi aku biar saja. Degil itu memang sifat semulajadi aku.


Tapi menjadi seorang aku yang penuh dengan ideologi merapu bak kata seseorang, fikiran aku sudah pasti lah menerawang jauh memikirkan perkara yang terlalu jauh ke hadapan, atau dalam bahasa mudahnya yang bukan-bukan. Hei tapi apa salah nya berfikiran jauh, bukan?


Aku mula memikirkan bagaimana kalau aku sebenarnya menghidapi penyakit kronik yang membawa maut? Penyakit yang sudah di tahap kritikal dan tak boleh diubati. 'Encik cuma ada 3 bulan saja lagi untuk hidup', bak kata doktor dalam drama TV.


Jadi aku terfikir, macam mana kalau tiada lagi esok untuk aku? Macam mana dengan orang-orang yang aku tinggalkan? Orang-orang yang aku sayang?


Aku akan menyesal kerana tak pernah bagitau betapa aku sungguh sayangkan mereka. Aku akan menyesal kerana selama ini aku terlalu berhati batu.

Aku akan menyesal kerana selama ini aku terlalu menyendiri. Aku akan menyesal kerana selama ini aku tak pernah buka ruang dalam hati aku untuk orang-orang sekeliling yang mengambil berat.

Aku akan menyesal sebab tak pernah tunjukkan kasih sayang aku melalui perbuatan. Aku akan menyesal sebab selama ini aku terlalu kelu ucapkan cinta.

Terlalu banyak penyesalan.


Bila kau rasa bayangan maut sudah mula menyapa, baru kau tahu betapa banyaknya penyesalan yang kau tinggalkan.

Aku tertanya kalau selama aku hidup ini aku pernah membuat mereka gembira. Apa yang pernah aku berikan pada mereka.


Kalau tiada lagi esok untuk kau, apa yang akan kau lakukan?


Bila maut sudah di depan mata, hidup mula menonjol makna (Fynn Jamal)




12 September 2011

Ajarkan Aku Mencintai Dengan Sederhana



As Salam dan Hello.



Andai kita memang dijodohkan
Apa pun halangannya kita pasti akan disatukan dalam pernikahan
Namun andai memang kita tidak dijodohkan
Apa pun usaha pasti akan tiada hasilnya


Ya Allah Ya Rabbul Izzati


Ajarkan aku mencintai dengan sederhana
Ajarkan aku agar lebih pandai memendam cinta
Ajarkan aku untuk lebih mencintaiMu dan kekasihMu


Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim


Jagalah aku dari dosa dunia
Jagalah dia dari dosa cinta
Aku mencintainya kerana Mu
Aku akan rela melepaskannya apabila Engkau kehendaki....



Sesungguhnya hanya padaMu aku meminta, dan Engkau adalah maha pemberi segala pertolongan.



Yakin pada-Nya bukanlah dengan mengharapkan terkabulnya segala harapan, tapi redha dengan segala ketentuan dan pemberian.




08 September 2011

Can you ever love me for me?

As Salam and Hello.


Can you ever love me for me?
For the me that I am true and true

Can you love me with my imperfections?
Can you see me as I am and not as what you want me to be?

Can you ever love me for me?
For the me that makes mistakes and speaks without thinking
Can you love me even when I am unreasonable?
Can you see me as I am and not for the Angel you seek?

Can you ever love me for me?
For the me that cries when a stranger child is hurt
Can you love me when I am sad without me having a reason to be?
Can you see me as I am not as what I once was?

Can you ever love me for me?

(Miriam Campo)


Bolehkah kau?





06 September 2011

Golongan Yang Aku Anti Bila Tiba Hari Raya

As Salam and Hello.



Bagaimana raya kamu? Ahh orang sudah habis mood raya, aku baru terhegeh-hegeh nak tanya.

Raya aku masih sama seperti raya tahun-tahun sudah. Sambutan raya aku suram, hening dan sunyi tanpa kehadiran barang sehelai dua duit raya.


Raya tahun ini dan beberapa tahun sebelum, aku langsung tak dapat duit raya. Sedih aku. Aku tidak faham kenapa kah rakyat Malaysia sekarang semakin mempunyai sikap membeza-membezakan.


Kenapa hanya golongan kanak-kanak saja yang diberikan keutamaan untuk mendapat duit raya? Kenapa orang seperti aku hanya dipandang sepi malah kadang-kadang dibuat-buat tak nampak?


Tak usah lah diambil kira pada perbezaan umur dan saiz badan antara kami. Errr dan juga status pekerjaan. Tapi lihatlah pada persamaan. Bukankah itu yang lebih penting?

Sama seperti konsep 1 Malaysia. Jangan dilihat pada perbezaan kita antara kaum, tetapi lihatlah pada persamaan yang ada iaitu kita sama-sama rakyat Malaysia yang cintakan tanah air.

Jadi kenapa konsep 1 Malaysia tidak dapat diterapkan dalam hal seperti menghulurkan sumbangan duit raya ini?


Satu persamaan yang paling nyata antara aku dan golongan kanak-kanak adalah kami sama-sama belum berkahwin. Jadi kenapa aku tidak diberi duit raya sedangkan mereka dapat bersampul-sampul?

Haih. Tidak adil betul.


Sesungguhnya aku sangat merindui sampul duit raya yang mempunyai barang seketul dua isi di dalamnya. Sadis sekali.


Duit raya dambaan pilu. Dapat satu macam ni pun jadi lah. Buat lepas kempunan.



Sakit hati aku bila tengok budak-budak yang datang beraya rumah aku dok kira duit yang mereka dapat depan-depan aku. Siap boleh ulang kira sepuluh kali. Nak menayang lah sebenarnya tu. Menyampah. Huh !



Golongan kanak-kanak memang aku anti bila tiba hari raya. Mereka suka menayang duit dekat aku.

02 September 2011

Habo Lado. Kau ada?


As Salam and Hello.



Sehari sebelum raya, aku pergi ke Giant untuk sedekahkan sisa-sisa duit yang ada di dalam poket. Dah penat aku round, masih tak jumpa sesuatu yang membuatkan hati aku meronta-ronta untuk memilikinya. Alah, Giant. Apa yang ada?


Ahh, bagaimana ni? Tak best lah kalau tak beli sesuatu untuk memuaskan nafsu serakah membeli-belah. Alang-alang beraya, biar sampai kayap. Bisik syaitan yang baru saja meraikan kemerdekaan ke hujung cuping telinga ku.


Kemudian, aku masuk ke Guardian. Mungkin akan jumpa benda yang aku berkenan di sini. Tapi aku rimas bila SA nya asyik membontoti aku ke sana ke mari. Jangan risau, aku ke sini bukan untuk mencuri. Aku ada duit !! Jerit aku dalam hati. Padahal memang kerja dia untuk melayan pertanyaan pelanggan.


Habo Lado ada jual kat sini kan? Saya nak tengok. Bosan dengan dia yang asyik membebel bagitau itu ini, aku pun buat-buat tanyalah. Huh. Baru kau tau. Aku saje je petik produk tu sebab aku tau produk tu agak famous. . Konon untuk menunjukkan yang aku ini bukan calang calang orangnya.


Eh tapi apasal minah ni senyum-senyum simpul?


Oh, Hada Labo. Sini ikut saya.
Katanya.


Sekarang kau paham tak? Kau nampak tak? Aku dah siap bold warna merah tu.


Hanya mampu menjerit malu dalam hati. Inilah padahnya kalau nak ikut jejak langkah syaitan. Membazir dan riak.


Kesudahannya aku tak beli satu apa pun.


Hada Labo yang telah menjatuhkan air muka aku.

24 August 2011

Pesan Ayah



As Salam and Hello.



Ayah pesan pada aku.

'Buatlah pilihan yang terbaik dalam hidup', katanya.

Aku mengerti kerisauan Ayah. Aku faham.

Kecintaan Ayah pada kami anak-anaknya melampaui batas kudratnya.

Sepanjang usia, aku melihat Ayah berhempas pulas memastikan kami cukup segalanya.

Mewah memang tidak, tapi lengkap Alhamdulillah.

Di lewat usia ayah, kedut wajahnya menjadi bukti dia tidak pernah berhenti merisaukan kami.

Kasar tapak tangannya, keras urat lengannya menjadi tanda dia tidak pernah berhenti memerah tenaganya mencari rezeki buat kami.

Jadi aku cukup memahami erti kebimbangan dia. Aku fikir setiap ayah di muka bumi ini juga begitu. Sentiasa mendahulukan kebahagiaan anak-anaknya.

Anak gadisnya kini sudah dewasa.

Jadi ayah pesan pada aku, buatlah pilihan yang terbaik dalam hidup.









23 August 2011

Ku Terima Kau Kembali




As Salam and Hello.



Jika kau mau, kuterima kau kembali
Dengan sepenuh hati
Aku masih tetap sendiri
Ku tahu kau bukan yang dulu lagi
Bak kembang sari sudah terbagi
Jangan tunduk!
Tentang aku dengan berani
Jika kau mau, kuterima kau kembali
Tapi untukku sendiri
Sedang dengan cermin aku enggan berbagi.

(Penerimaan, Cairil Anwar)


Secara jujurnya, aku ini seorang pencinta bahasa. Aku sangat mengagumi karya-karya dari seniman negara seperti A. Samad Said dan yang seangkatan dengannya. Bagi aku, mereka mampu membuatkan pembaca larut dalam keindahan bahasa yang mereka gunakan. Lihat saja seperti puisi di atas.

Kalau kau semua perasan, aku selalu menggunakan Bahasa Melayu lengkap di setiap entri aku. Kerana aku begitu menjunjung tinggi bahasa bangsa yang aku banggakan ini. Dan kerana itu, hati aku seperti terluka apabila ada yang cuba mengubah suai bahasa yang sudah cukup indah ini.

Kitew, dowh, sayerw, kaw dan yang lain. Aku tak pasti pula kalau guru Bahasa Melayu sekarang memang mengajar seperti ini atau sememangnya bahasa indah ini telah mengalami transformasi yang aku sendiri tidak ketahui.


Ah, sungguh kasihan bahasa bangsaku.






20 August 2011

Orang Perempuan Memang Begitu



As Salam and Hello.


Orang perempuan memang akan sentiasa ada isu dengan rupa paras dan bentuk fizikal mereka. Jika tidak, takkan tercipta barang mekap, produk & pusat pelangsingan badan, contact lenses pelbagai warna & diameter, botox, pembedahan plastik dan bla bla bla.

Isu ini akan sentiasa membelenggu (betul ke ejaan ni) kehidupan seorang perempuan. Menakutkan. Untuk lelaki, kau harus faham dan redha, jika kau terpaksa mendengar segala keluh kesah kami berkenaan hal ini.

Kalau kau tak mampu buat apa-apa untuk membantu, mendengar dengan penuh perhatian pun sudah cukup. Dan lagi, cuba faham perasaan kami berhadapan dengan isu ini setiap masa. Itu sahaja.

Kadang-kadang, apa yang diperlukan oleh seorang perempuan hanyalah keyakinan. Keyakinan yang datangnya dari mulut orang yang disayangi. Kata-kata seperti, 'Jangan risau. Saya terima awak seadanya' dan sewaktu dengannya, adakalanya lebih bermakna dan mampu mengundang keyakinan dalam diri disertakan dengan sedikit kelegaan dalam hati.

Sebabnya, kalau nak harapkan kami joging setiap hari secara konsisten dan non-stop mungkin kami tak mampu, tak larat, tak sanggup dan sebenarnya lebih kepada malas. Itu lah sebabnya ayat penenang jiwa dari kau sangat diperlukan.


Jangan! Jangan sesekali cuba untuk memberi cadangan seperti 'Apa kata awak joging 10 round' atau 'Apa kata awak makan pil ni' atau 'Cuba diet sikit.Kontrol makan'. Baiklah kau diam saja. Walaupun kau berniat baik, tapi kata-kata seperti itu hanya membuat kami merasa lebih rendah diri dan self-esteem yang semakin merudum. Nampak sangat yang kau pun rasa kami gemuk, kan?


Walaupun hakikatnya kami tak gemuk atau tak selebet mana, tapi bila kami sendiri yang buat pengakuan begitu, maka kau harus dengar saje. Walaupun mungkin dalam hati kau rasa nak hempuk dan cakap kami mengada-ngada, tapi itulah perasaan kami yang sebenarnya terhadap diri kami pada waktu itu.


Kan aku dah cakap, perempuan memang akan sentiasa ada isu dengan tubuh badan sendiri, walaupun orang lain kata 'Kau dah cukup kurus', atau 'Kau dah cukup cantik' atau 'Dah ok dah kau macam ni'.


Orang perempuan memang begitu. Orang lelaki juga memang begitu.


Oh.

Betapa tak adilnya pandangan masyarakat. Bila orang lelaki berperut buncit, 'Ini lah simbol seorang lelaki yang bahagia. Orang rumah pandai jaga.' Seronoknya kau dapat beri alasan macam tu sambil ketawa mengilai.


Tapi bila orang perempuan berperut buncit (bukan mengandung), 'Kau tak pandai jaga badan. Laki lari baru tau'. Oh seronok juga kau bermulut puaka, sambil kami hanya mampu tersenyum kelat.


Aku fikir orang perempuan harus lebih terbuka untuk menerima diri sendiri, dalam apa jua keadaan pun. Keyakinan itu seharusnya datang dari dalam diri. Yang lain, cuma sebagai pemangkin. Tapi sebenarnya, itu lah yang paling sukar untuk dilakukan. Yakin pada diri sendiri.


Ah.

Nampaknya orang perempuan memang akan sentiasa ada isu dengan paras fizikal mereka. Mungkin membawa ke mati. Jika tidak, takkan tercipta barang mekap, produk & pusat pelangsingan badan, contact lenses pelbagai warna & diameter, botox, pembedahan plastik dan bla bla bla.





17 August 2011

Tentang Kita


As Salam and Hello.



Bila aku mula merasa pudar, tolong ingatkan aku yang aku sangat menyayangi kau.

Bila aku mula merasa tawar, tolong ingatkan aku yang kau selalu membuat aku tersenyum.

Bila aku mula merasa curiga, tolong ingatkan aku yang kau sangat meyakini aku.

Bila aku mula merasa resah, tolong ingatkan aku yang kau selalu ada untuk tenangkan aku.

Bila aku mula lupa, tolong ingatkan aku tentang kisah kita.

Semuanya.




Mata kadang-kadang ada tersasar, tapi hati tak pernah berpaling.

Bila kau dah jumpa seseorang yang istimewa, kau takkan lepaskan dia.


InsyaAllah, you will find your way.