Masih Hangat

07 October 2011

Diam Lebih Baik


As Salam and Hello.


Rasulullah SAW bersabda:

“Sesiapa yang menghina seseorang kerana dosa yang pernah dilakukannya, maka ia tidak akan mati sebelum melakukan dosa tersebut.”

(HR. Tirmizi)


Perkara ini memang akan terjadi. Jujurnya, aku sendiri pun pernah mengalaminya. Pernah tak kau tengok orang yang selalu mengutuk orang lain atas dosa/kesalahan yang dilakukan, tup tup tak lama lepas itu dia pun buat benda yang sama juga? Kalau ikut pepatah orang Melayu, cakap tak serupa bikin.

Kalau kau renung-renung balik, pernah tak perkara macam ini terjadi pada kau?

Dari satu sudut lain, mungkin kita tak terfikir yang kita ni asyik lah mengumpat dan mengungkit dosa seseorang yang kita anggap dosa besar. Pada hal kita tak tahu yang kemungkinan dia dah bertaubat dan kedudukan dia lebih mulia di sisi Allah berbanding kita yang taksub mencari salah orang lain.


Renung-renungkan dan selamat beramal.





12 Kata semangat:

afzalsukasuki said...

...

*aku nak komen tapi diam lebih baik kan? :P

Miss Y and Her World said...

afzal sengal. huh.

mizzkechique said...

sbb tu jgn bz body.. hurmm

ShAkInAh ツ said...

so true sis... thankz 4 sharing... =)

yusuflaili said...

Salam;
Sbb tu org takut tegur bila org buat salah didepan mata..takut disalah ngertikan lalu digelar penyebuk pulak.

neesa_jun said...

kalau bercakap tu utk menegur..ok jga.tapi kalau cakap sebab sedapnye mengumpat mcm makan aiskrim vanilla..baik takyah..tu la org kata..kebalikan...

Azhafizah[フィザ] said...

.......wordless

MiszCoMoT said...

humm...kalau tak tegur kita yg berdosa...tapi bila tegur mmg bnyk yg comot tgk terjadi kat diri sendiri.. kesimpulannya tegur orang biar dgn cara berhemah..biar org tak terasa n xmemalukan orang..:)

yen(toka ziizokukuto) said...

takut nak komen ni,,,hehehe

roha said...

:)

Cik Diana said...

erm.. takut gak nk kOmen r jd.. hehe..

ekceli kadang2 diam lebih baik..

N A T A S Y A ツ said...

wah, menarik la (: