Masih Hangat

30 October 2011

Jadikan Aku Yang Kedua

As Salam and Hello.



Aku selalu tertanya-tanya apa rasanya menjadi yang kedua. Menjadi yang kedua dalam hidup seorang lelaki, maksud aku.

Aku faham, soal rasa dalam hati ini kita tak boleh nak halang. Bukan dalam kawalan kita juga. Sebab hati kita bukan komputer yang boleh diprogram atau di format berulang kali. Tapi kita masih ada akal untuk membuat pertimbangan wajar dan rasa belas sesama makhluk.

Kau tiada niat untuk merampas. Kau cuma mahu menumpang kasih, walau tiada ikatan akan terjalin. Tempat meluahkan perasaan, berkongsi rasa susah senang. Tapi aku pasti, bila seorang perempuan telah berada dalam satu perhubungan yang melibatkan cinta, dia pasti mahukan satu ikatan yang pasti, iaitu perkahwinan. Semua perempuan begitu. Mahu memiliki orang yang disayangi.


Ya, kau memang bukan orang jahat. Aku tahu itu. Cuma kau dianggap ' jahat' kerana bercinta dengan suami orang. Kau jatuh sayang pada suami orang.

Tapi kau sama sekali tak boleh salahkan yang pertama jika dia 'menyerang' kau. Itu adalah tindakan normal seorang perempuan yang sayangkan suaminya. Tindakan yang baginya dikira wajar jika itu dapat mempertahankan rumah tangga yang dibina.

Mana-mana perempuan yang paling lemah-lembut dalam dunia pun boleh menjadi segarang-garang harimau betina jika kesayangannya 'diganggu'.

Walaupun kau kata ini soal hati, bukan kemahuan kau, tapi fikirlah. Dalam pada kau sibuk menjaga dan pentingkan hati sendiri, kadang-kadang tak sedar atau buat-buat tak sedar bahawa ada hati lain yang terluka dan menjeruk rasa. Cubalah letakkan diri kau dalam kasut dia.

Apa perasaan kau kalau satu-satunya yang amat penting dan bermakna dalam hidup kau, dirampas dari kau tanpa kerelaan? Dan dalam keadaan yang tidak bersedia sama sekali.

Ah. Kau faham apa yang aku mahu sampaikan. Kau juga seorang perempuan.


Girls, it's not wrong for you to love someone. But if the love you feel bring tears to someone else, please be fair.


Kita semua perlu belajar menghormati kepunyaan orang lain. Aku pasti kisah ini ada sambungannya.



.

26 Kata semangat:

De'La Roses said...

hmm..betul jgk kn..

Cikgu Jaja™ said...

jaja pegang dgn pepatah >> respect others than u'll be respected! it wud be fair

CintaKhadijah said...

yup. setuju sngt.:)

ibnuismaini said...

tp susah nk jumpa yg baik. ngee~

Unknown said...

setiap perbuatan ade balasan dari Allah nanti...

Anonymous said...

Agreed!

nizam said said...

yea la kot

CikguShikin said...

Saya pun setuju..tapi taknak komen lebih2 takut tersalah cakap

Domu-kon said...

He knows better..He doesn't do somthg for nothing..

panda montel said...

aku faham dan aku tak nak org len kacau kesayangan aku.. dan aku takkan kacau kesayangan orang lain

afzalsukasuki said...

aku suka.pada aku la..secara jujrnya aku salahkan lelaki sebab terlalu beri perhatian.perempuan ni mudah rasa lemah dan rasa diambil berat jika lelaki mula beri perhatian lebih padanya.hmm

Anonymous said...

susah ooo. aku pernah 'berpura-pura menjadi yg kedua". sekadar berpura-pura pun dah rasa bersalah teramat2.

pernah juga hampir2 menjadi yang kedua. lagilah tak sanggup nak teruskan.

kita manusia ni masing2 ada sisi jahatnya. klu sisi jahat tu dh terlebih bisik tu yg buat kita pentingkan diri.

cikji said...

tersangat betul.

kalau kita kacau rumahtangga orang,lambat laun hukum karma akan dtg jugak pada kita.

Aien Not Alien said...

sokong afzal...

ditambah pula...bertepuk sebelah tangan takkan berbunyi...

agak2 bahagia tak berkasih sayang diatas kesedihan pihak lain????

mrs eyza said...

penah merasai sekejap pengalaman itu...huhu langsung tak bestttt!!!

cik wanie Lovela (CWL) said...

setuju folow sini
http://cikwanielovela.blogspot.com/

«-°[§nºw.ªngè£]°-» said...

true :) *sigh*

Cik tikah said...

sedihlah jadi yang kedua :(

Eein Azryn said...

nice. saya stuju sangat2!

♛RaRa♛ said...

yeahh setujuuuuu...kasii 100% untuk kata2 ini:"Girls, it's not wrong for you to love someone. But if the love you feel bring tears to someone else, please be fair.

Amirah said...

haaa. agree with that :D

Anonymous said...

setuju^^

Zierwa Zainal said...

^_^..

Yana Halim said...

masalahnya ramai perempuan jahat zaman sekarang nie. selfish.

panda montel said...

yela...

banyak hubungan musnah keran orang kedua ni...

Anonymous said...

ia sangat menyakitkan bila orang yang kita sayang cuba diganggu dan dirampas oleh kaum sendiri , titik.