Masih Hangat

04 October 2011

Kau Ingat Senang Nak Bagi Orang Suka Pada Kau?

As Salam and Hello.



Don't expect too much from this world. Kau ingat senangkah nak bagi orang suka pada kau? Walaupun kau dah beri yang terbaik pada semua orang. Usah jadi terlalu naif, sedangkan kau tahu dunia ini hakikatnya memang kejam. Siapa pernah bilang bahawa dunia ini adil?


Life is no fairy tales, friend
. Sedangkan fairy tales juga tidak pernah seindah itu hikayatnya. Lihat saja Cinderella, Snowhite, Red Riding Hood sebagai contoh. Sungguhpun pengakhirannya menjadi manis, jangan terlalu terhanyut dengan dongengnya. Ini dunia realiti, tidak punya kuasa magik seperti alam khayalan sana.


Jangan berharap semua orang dalam dunia ini akan suka apa yang kau lakukan, walaupun kau fikir semua perbuatan kau itu tiada cacat celanya. Kadang-kadang kau boleh dibenci hanya kerana menjadi orang yang baik. Kenapa? Sebab wujudnya manusia yang berprasangka. Ah. Kau juga tahu, kebaikan itu walaupun indah, kadangkala boleh juga dipandang jelik.


Sesetengah orang menjadi baik, hanya kerana mahu disukai orang. Mahu terlihat bidadari di setiap mata yang memandang. Hipokrasikah di situ? Lalu apabila ada manusia tidak memberikan tindakbalas seperti yang diharapkan, kenapa harus melatah? Apakah perlu untuk terasa hati?


Kau menjadi baik untuk mengejar cinta dunia?


.

18 Kata semangat:

Cik Ice said...

Dunia reality lagi dahsyat kan..huhu

emy zulaiha said...

memang susah yg amat kot...org sentiase tak puas hati kat kite kan :)

hakamah hamyadi said...

betul tu...xsemua yang kita buat dapat puaskan hati smua org...

Cik Lin said...

usaha tgga kejayaan! tp xsume yg kite nk kite akn dpt :)

cik kiwi's said...

tak semua orang suka kita kan. walaupun kita rasa kita dah buat yang terbaik. so, just take it for granted..:)

Puteri Maisarah Sofea said...

Ini la namanya manusia .. aneh bukan ? tapi nak buat camne, just be our self .. biar kte utamakan ape yang Allah cakap, pentingkn pandangan Allah pada kita.. manusia ni memang tak pernah puas hati dgn orang lain ..

afzalsukasuki said...

aku ingat ko suka aku??

EyA edamanhatiku said...

nice one..p sdih jgak bila org xska ngan kita

Athirah ' S said...

TIADA MANUSIA YG SEMPURNA , HATI ORG LAIN - LAIN SIAPA TAHU ,..BUAD BAIK SALAH , BUAD JAHAT LAGI SALAH..JADI DIRI SENDIRI UTK KEPUASAN DIRI SUDAH :)

smilenajah93 said...

baik kite mengejar akhirat kan :)

santai said...

berusahalah... selebihnya serahkan pada YANG ESA.

MoneyMakerGroup said...

biar bengkok2 asalkan tujuannya satu...

ish..ape ni? :)

DaYiNi said...

ha'ahh ! memang ! grrr~ insyaAllah . Allah uji hambaNya takat yg mampu jeee ~ ^^

Miss_Yanfie (,")(",) said...

Susah nak puaskan hati semua orang! Kita xleh nak paksa org suka kite!

Life must go on (^____^)

Susan Lolo Bua said...

dunia memang kejam kan...

cindhadahniea said...

hrmmm dunia semata mata...

Fara E's said...

dunia...

ozzy said...

semakin ramai manusia yg hipokrit