Masih Hangat

20 August 2011

Orang Perempuan Memang Begitu



As Salam and Hello.


Orang perempuan memang akan sentiasa ada isu dengan rupa paras dan bentuk fizikal mereka. Jika tidak, takkan tercipta barang mekap, produk & pusat pelangsingan badan, contact lenses pelbagai warna & diameter, botox, pembedahan plastik dan bla bla bla.

Isu ini akan sentiasa membelenggu (betul ke ejaan ni) kehidupan seorang perempuan. Menakutkan. Untuk lelaki, kau harus faham dan redha, jika kau terpaksa mendengar segala keluh kesah kami berkenaan hal ini.

Kalau kau tak mampu buat apa-apa untuk membantu, mendengar dengan penuh perhatian pun sudah cukup. Dan lagi, cuba faham perasaan kami berhadapan dengan isu ini setiap masa. Itu sahaja.

Kadang-kadang, apa yang diperlukan oleh seorang perempuan hanyalah keyakinan. Keyakinan yang datangnya dari mulut orang yang disayangi. Kata-kata seperti, 'Jangan risau. Saya terima awak seadanya' dan sewaktu dengannya, adakalanya lebih bermakna dan mampu mengundang keyakinan dalam diri disertakan dengan sedikit kelegaan dalam hati.

Sebabnya, kalau nak harapkan kami joging setiap hari secara konsisten dan non-stop mungkin kami tak mampu, tak larat, tak sanggup dan sebenarnya lebih kepada malas. Itu lah sebabnya ayat penenang jiwa dari kau sangat diperlukan.


Jangan! Jangan sesekali cuba untuk memberi cadangan seperti 'Apa kata awak joging 10 round' atau 'Apa kata awak makan pil ni' atau 'Cuba diet sikit.Kontrol makan'. Baiklah kau diam saja. Walaupun kau berniat baik, tapi kata-kata seperti itu hanya membuat kami merasa lebih rendah diri dan self-esteem yang semakin merudum. Nampak sangat yang kau pun rasa kami gemuk, kan?


Walaupun hakikatnya kami tak gemuk atau tak selebet mana, tapi bila kami sendiri yang buat pengakuan begitu, maka kau harus dengar saje. Walaupun mungkin dalam hati kau rasa nak hempuk dan cakap kami mengada-ngada, tapi itulah perasaan kami yang sebenarnya terhadap diri kami pada waktu itu.


Kan aku dah cakap, perempuan memang akan sentiasa ada isu dengan tubuh badan sendiri, walaupun orang lain kata 'Kau dah cukup kurus', atau 'Kau dah cukup cantik' atau 'Dah ok dah kau macam ni'.


Orang perempuan memang begitu. Orang lelaki juga memang begitu.


Oh.

Betapa tak adilnya pandangan masyarakat. Bila orang lelaki berperut buncit, 'Ini lah simbol seorang lelaki yang bahagia. Orang rumah pandai jaga.' Seronoknya kau dapat beri alasan macam tu sambil ketawa mengilai.


Tapi bila orang perempuan berperut buncit (bukan mengandung), 'Kau tak pandai jaga badan. Laki lari baru tau'. Oh seronok juga kau bermulut puaka, sambil kami hanya mampu tersenyum kelat.


Aku fikir orang perempuan harus lebih terbuka untuk menerima diri sendiri, dalam apa jua keadaan pun. Keyakinan itu seharusnya datang dari dalam diri. Yang lain, cuma sebagai pemangkin. Tapi sebenarnya, itu lah yang paling sukar untuk dilakukan. Yakin pada diri sendiri.


Ah.

Nampaknya orang perempuan memang akan sentiasa ada isu dengan paras fizikal mereka. Mungkin membawa ke mati. Jika tidak, takkan tercipta barang mekap, produk & pusat pelangsingan badan, contact lenses pelbagai warna & diameter, botox, pembedahan plastik dan bla bla bla.





31 Kata semangat:

cik ery said...

setuju!!^^

KiD said...

like.

AIEN NOT ALIEN said...

sangat setuju...yang perempuan begitu, yang lelaki begini..

diri sendiri kena belajar menerima diri sendiri dengan seadanya...

Cik Azizah said...

kena lah terima diri kita sepenuhnya..tp biasalah kita tak bersyukur..

fanna said...

hey, perut i buncit lambang kesuburan tau..
;p

Elie Lily said...

betul! tapi lebih baik wanita itu sendiri punya kekuatan dalaman yg sentiasa boleh membuatkan mereka hebat di mata umum! ;)

Liyana Aziz said...

absoluteky right! perempuan akan sentiasa ada isu dengan diri sendiri terutamanya badan! grrrrr

sangat anooying bila yg dah kurus pun still cakap dia gemuk? hekkk!

bersyukur sudah... =)

Cik Bell said...

betul! ini tidak adil..ceitt...

asamasin said...

hahahaha..nice entry..agree.. :D

ArulchelseA said...

biasa la...tk kan pernah puas apa yg ada..kih kih kih

Hang Leo said...

-sume orang mau kan y terbek..lelaki akan sentiasa komen pasal pmpn kesayangan dia utk pompuan tu dpt y terbaek..tp lelaki perlu jaga kata2 tu sebenarnya...
-nak kurus pun beragak la,xkan nak smpai seksa diri,hihih

setuju wif entry:)

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

sangat setuju

terimalah diri seadanya

:)

iefa ujang said...

setuju sgt2 ! ! !

anamizu said...

aah betol3..
yg dah kurus pon suke sgt ckp die gemok..waddeheck :P

NOR ERNA SHAFIQAH said...

bersyukur dengan ape yang kite ade...:)

Aku Afzal said...

haah la..kalau sblm kawen mintak jaga badan,pas kawen tak kisah..takpe ke?

cik ungu said...

bila start nak beli produk2 penjagaan muka n badan, dikatakan membazir.


bila muka menggerutu ala-ala katak afrika, sebok mengutuk.


lempang laju-laju.

tu je penyelesaiannya.

ShAkInAh ツ said...

sgt2 la setuju ngan entry nie...

Faraa Eiman's said...

nice one !

milo said...

saya suka ini!! sangat setuju :)

♥Aien Najwa♥ said...

betul 2..dlm diri kene confident..jgn cube bagi plan kat org laen, jike itu mendatangkan mudarat..sebelum dan selepas kawen haruslah di jage..nice info..loike !!!

BuLat i2 CirCLE said...

nape pompuan suke kurus2 sngt?cm xlarat wt keje je..

Fadzli Amir said...

Hehehee...eh iye ke...hehehe

sekamar rindu said...

salam..

wanita mana yg tak inginkan kecantikan..

*folo ur blog..

farah hanim said...

sgt setuju
permpuan kene der confident levl tggi skit
sbb prmpuan kan mudah goyah pendirian mereka
ckp gemok skit mula da gelabh cr pil kurs la diet2 la
hehe.sbb fara pon camtu gak kdg2
bru ckp pp tmbam da xdiet bgai
hehe ^^

BisMi Aishah said...

agreed!!!

amni azmira said...

sangat like..^^

Azham Vosovic said...

nasib baik sy lelaki hahahah

ILA HonEyBuNNy said...

hehe...betul tu...

biasa la...perempuan katakan...eheheh

Si Manis Butterfly said...

setuju

amir aizat said...

ahha like2