Masih Hangat

27 June 2011

Akulah Sang Juara

As Salam and Hello.


Sesetengah orang boleh menipu untuk buat orang lain kagum. Terutamanya dengan tujuan untuk memberi penilaian pandang pertama yang baik terhadap seseorang yang telah di target.

Serius. Kau panggil itu tipu sunat? Heh. Contohnya seperti seorang perempuan yang cuba nak tackle hati boyfriend.

'Saya suka masak. Saya pandai masak.'

'Eh. Saya pandai masak tau. Sambil sebut satu persatu nama masakan yang hebat-hebat dan tersipu-sipu malu.

Tapi hakikatnya.

Kau masak pun tunggang terbalik dapur. Atau kau nak jejak dapur setahun sekali pun payah. Atau kau cuma pandai masak nasi guna periuk karen, masak megi pelbagai perisa atau pun masak telur goreng semata. Haih. (Cakap kat diri sendiri jugak ni).

Tak boleh ke kau cakap, 'saya memang tak pandai masak. Tapi insyaAllah saya akan belajar memasak dan memahirkan diri'. Macam tu. Tak boleh?

Ya.

Semua orang pun pernah/mungkin buat macam ni. Termasuk aku. Situasinya mungkin lain. Tapi tujuan tetap sama. Nak dapatkan penilaian yang baik?

*Teringat.

Seorang perempuan yang beri pada boyfriend dan ibunya nya cheesecake.

Sukanya bila kek itu dipuji sedap. Bangga. Cerita sama aku.

Aku respek pada niat kau nak mengambil hati orang tua tu. Ada usaha di situ. Patut di puji. Tapi perlu ke kau cakap dekat boyfriend kau dan mak dia bahawa kau yang buat kek tu?





Yang kelakarnya bila kau telefon aku. Panik-panik cakap mak boyfriend kau ajak datang rumah, minta kau tolong ajarkan dia cara buat kek tu.

Kan kau dah kelam kabut. Hah pandai-pandailah pergi belajar dekat orang yang kau tempah kek tu. Make sure rasa dia sama. Ok?Haha.

First impression itu penting? Mungkin. But it won't last. Kadang-kadang itu hanyalah penyamaran sesumpah.


p/s : Sorilah ya aku banyak bagi contoh tentang orang perempuan. Sebab aku kan perempuan jugak. Kau jangan terasa pulak. Lalalalalala.

0 Kata semangat: