Masih Hangat

23 June 2011

Kekasih Kau Ada Skandal?

As Salam and Hello.


Aku ada terbaca status seorang kawan dalam Facebook. Dia tanya, apabila seorang kekasih tidak berkongsi personal matter atau kehidupan peribadi, contohnya seperti handphone, adakah itu bermakna kekasih kita tidak sayangkan kita?


Menarik juga. Sebenarnya banyak dah aku baca isu pasal ni . Yang selalu terasa macam ni selalunya adalah kaum perempuan. Dan pendapat aku mungkin sama dengan pendapat sesetengah orang.

Pada aku, yes, there are some moments yang harus dikongsi bersama. Kalau tak, apa guna kau berada dalam sesebuah perhubungan, kan?. Lebih baik kau duduk menyendiri tiada siapa peduli.


Tapi.


Itu tak bermakna semua perkara harus dikongsi bersama, lebih-lebih lagi kalau ia adalah berkenaan rahsia peribadi. Mungkin perkara itu terlalu sulit atau memalukan untuk dikongsi bersama.

Pada sesetengah lelaki, ada sesuatu perkara itu dianggap tidak penting, jadi tak perlulah nak diceritakan. Berbanding dengan sesetengah kaum perempuan yang seboleh-bolehnya nak tahu segala hal berkaitan pasangan, hatta sekecil-kecil kuman pun. Sharing is caring, as they say.


Bagi aku, setiap orang ada perkara yang dia tak mahu orang lain tahu, kecuali untuk simpanan diri dia sendiri. Bukanlah sebab dia tak jujur, tapi kerana ada sesuatu perkara tu adalah lebih baik dibiarkan sebagai satu rahsia.


Ada masa-masa tertentu, kita nak bersendiri. Ada masa-masa tertentu juga, kita rasa hanya diri sendiri yang boleh memahami. Tapi itu bukanlah bermakna kita dah letakkan diri dia jauh dari hidup kita, atau tak sayangkan dia, atau merasakan dia tak penting.


Aku percaya, bila kita dah menganggap seseorang sebagai orang yang terpenting dalam hidup, maka dia telah mengambil dan memenuhi satu ruang dalam hati.


Dan mengambil handphone sebagai contoh. Pada aku, semata-mata sebab kekasih kau tak bagi cek handphone, tak bermakna dia tak sayangkan kau. Janganlah cepat sangat berfikiran syak wasangka kalau-kalau dia ada skandal lain, atau ada sesuatu yang dia sorok.


Hang dok SMS sapa, ha?


Kau nak cek handphone dia, does it mean that you don't trust him? Bagi aku, sesebuah perhubungan itu adalah berasaskan kepercayaan. Bila kau dah hilang rasa percaya pada dia, maka perhubungan itu dah jadi tak bermakna. Bila kau dah hilang rasa percaya, dalam minda pun akan terfikir banyak perkara yang bukan-bukan. Tak ke letih?


Dan lagi. Bila semua perkara pun kau nak ambil tahu, tak ke rasa yang kau dah kongkong kehidupan peribadi dia? Ya, sedikit rasa syak, berhati hati atau cemburu itu adalah perlu, tapi tak perlu sampai terlalu over sampai setiap kali jumpa, kau nak buat spotcheck. Kau perlu sedar satu perkara, orang lelaki ini adalah satu makhluk yang terlalu mudah rimas, terutama apabila berkaitan hal remeh-temeh.Seperti juga kita, mereka juga perlukan ruang.


Ada yang bagi pendapat, kalau si dia tu betul-betul sayangkan kita, mesti dia tak kisah nak share semua benda dengan kita. Yelah setakat tengok handphone, takkan tak boleh. Ke ada rahsia? Skandal? Dan ada yang kata, kalau bagi muka sangat, nanti bila si dia dah tinggalkan kita, bila dia dah kena rampas dengan orang lain, baru padan muka. Barulah melopong sebab percaya sangat.


Aku tak akan kondem pendapat orang.


Tapi pada pendapat aku, bila kau terlampau syak, tidakkah itu menunjukkan yang kau tidak yakin dengan perhubungan yang di bina tu? Atau tidak yakin pada pasangan? Atau tidak yakin pada diri sendiri?


Dan.


Kalaulah. Kalau. Perkara yang ditakut-takutkan itu terjadi, bukankah sebab dia yang tidak pandai menghargai kepercayaan yang kau beri? Dia yang tak jujur kan. Dan orang macam tu, dia pergi pun takpe. Sekurang-kurangnya kita dah tahu sifat sebenar dia. Tak perlu kau menyalahkan diri sendiri kerana tidak mengambil peduli.


Diri aku setakat ni, tak pernah pun aku cek handphone dia. Bukan sebab aku tak ambil berat atau buat tak kisah. Bukan juga sebab aku tak kisah dia kena rampas dengan orang lain. I do care about him. A lot. Tapi sebab aku mahu masing-masing ada ruang. Bukan sebab aku tak cemburu. Aku pun perempuan biasa. Rasa cemburu itu adalah normal. Cuma nya, aku percaya.


Jadi, sebagaimana aku percaya dia, aku harap dia tak memusnahkan kepercayaan aku. Bagi aku, we have to give some space to each other. Sebab walaupun masing-masing adalah pasangan kekasih, tetapi masing-masing masih ada kehidupan sendiri.


Tapi jangan lah pula kau terlalu lurus bendul. Ingat. Sedikit perasaan curiga itu adalah perlu. Haha.


7 Kata semangat:

Anum said...

anum pun sependapat ngan kamu..

Andrik McVean said...

hi there, i have just followed your blog..i hope you can follow me back..u have a nice blog here..
i will be waiting for you on my blog...see u there..cheers

Anonymous said...

askom.. hai cantik blog.. ^^

grawwrbabe. said...

betul tue. setiap pasangan mahu kan ruang sendiri. cuma ape yg jadi apabile kepercayaan kita disalah gunakan tue ade hikmah disebalik kejadian. dont be too regret. Allah love us :)

Yatt S. said...

@anum,
yeah ! high five !

Yatt S. said...

@mizzCloudy,
thanks babe ;)

Yatt S. said...

@grawwrbabe,
yeah! setuju dengan kamu.