Masih Hangat

17 June 2011

Rasa Yang Dipinjamkan Tuhan



As Salam and Hello.


Soal 'rasa' dalam hati ni bukan dalam kawalan kita. Sekelipan mata saja kalau Tuhan nak ia dialihkan pada orang lain, maka kita tak mampu nak halang. Bukankah rasa itu pun hanya pinjaman dari Tuhan?


Sebab itu kita kena hargainya, selama rasa itu masih bersama dengan kita. Kerana bila tiba masa ia pergi, walau kau minta ia untuk terus setia bersama kau, tetap kau tak mampu untuk menghalang.





Soal hati tidak boleh dipaksa, bukan dalam kawalan kita makhlukNya.


Mungkin sekadar yang terdaya kau lakukan, hanyalah berpura-pura. Berpura-pura bahawa rasa itu masih ada. Tapi tetap kau tak boleh tipu diri sendiri.


Hargai rasa yang kau miliki saat ini.

1 Kata semangat:

Haru Biru said...

Dalam hadith riwayat Ahmad dan Ibnu Abu Syaibah, Aisya ra., berkata,

“Nabi SAW sering berdoa dengan mengatakan, ‘Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, teguhkanlah hatiku untuk selalu taat kepada-Mu.’ Aku pernah bertanya, ‘Ya Rasulullah, kenapa Anda sering berdoa dengan menggunakan doa seperti itu? Apakah Anda sedang marasa ketakutan?’ Beliau menjawab, ‘Tidak ada yang membuatku merasa aman, hai Aisyah. Hati seluruh hamba ini berada di antara dua jari Allah Yang Maha Memaksa. Jika mau membalikkan hati seorang hamba-Nya, Allah tinggal membalikkannya begitu saja.’”