Masih Hangat

24 June 2011

Nak Putus Cinta Tapi Kekasih Tak Mahu

As Salam and Hello.


Kau pernah berada dalam situasi tersebut? Kau mahu berpisah dengan kekasih kau, sebab mungkin kau fikir yang hubungan kau berdua tak boleh pergi jauh. Atau kau dah takde hati dengan dia. Atau mungkin juga kau dah tak lalu tengok muka dia. Ahh atau apa-apa saje lah. Tapi malangnya, kekasih kau pula tak relakan kau pergi dari sisi dia dengan alasan dia sayangkan kau forever ever after.




Jadi, apa perlu kau buat supaya dia dengan seikhlas hati merelakan pemergian kau tanpa wujudnya sebarang perselisihan? Bagi aku, kau mestilah melakukan proses minta putus tu secara baik. Maksudnya, kau berterus-terang akan sebab-sebab kenapa kau tak ingin bersama dia lagi.


Ingat !! Kau tak boleh terus blah begitu saje tanpa memberikan sebarang khabar berita kerana itu akan meninggalkan memori yang tidak manis untuk dikenang dan mungkin membuatkan dia menyumpah kau sampai akhir hayat dia. Manakala ku pula akan dihantui rasa bersalah.

Kau juga tak boleh minta putus secara kasar-kasar kalau kau tak nak muka dan nama kau terpampang di muka depan akhbar akibat dibelasah oleh kekasih. Kecoh satu kampung nanti. Malu besar kau.


Masalahnya, kalau kau dah berbicara secara baik dan dia masih tak mahu menerima pendirian kau, apa yang perlu dibuat lagi? Ha, kau boleh gunakan sedikit trick supaya matlamat kau tercapai dan dia dengan sepantas kilat akan menghalau kau pergi jauh-jauh. Ayuh kita lihat.


1) Kau cakap pada dia kau gay/lesbian. Kalau cara ni tak berkesan sebab dia yakin kau mampu berubah, kita guna cara seterusnya,


2) Kau cakap kau ada penyakit kelamin/penyakit kronik. Kalau cara ni pun tak jalan jugak sebab dia kata penyakit ni boleh diubati dan dia akan menunggu sampai kau sembuh, kau guna cara seterusnya.

3) Kau cakap kau ada HIV Aids. Haa, selalunya orang akan seram sikit kalau kau bagi alasan ni. Mungkin dia akan terus pergi tanpa berpaling ke belakang lagi. Tapi kalau dia kata sangguup menerima kau dengan seadanya, aku fikir baik kau lupakan niat kau untuk berpisah dengan dia. Orang macam ni susah nak cari oiii.


Jadi macam mana? Kau rasa boleh pakai tak cara aku bagi tu? Hahaha. Lupakanlah. Aku bergurau saja. Tak perlu kau nak buat helah-helah segala. Bagi aku cukuplah kau berbicara baik-baik dengan dia, dan jelaskan apa perasaan kau yang sebenarnya.

Macam aku cakap tadi, kau mesti bercakap dengan berhemah. Kalau dia seorang yang gentleman/gentlewoman, dia akan menerima pendirian kau. Lagipun cinta tak boleh dipaksa. Apa guna menipu diri sendiri, ya tak?


Tapi macam mana kalau dia tak nak terima jugak? Bagi aku, kalau dia tak dapat nak terima, itu dia punya pasal lah. Yang penting, kau berhak terhadap diri sendiri, dan kau berhak untuk memilih apa yang terbaik dalam hidup kau.


Lagipun jelas-jelas dia tiada hak terhadap diri kau. Baru pasangan kekasih je kot?. Don't ever let anyone control your life or your mind. The decision is all yours. Segala keputusan muktamad adalah di tangan kau, selagi tiada apa-apa ikatan yang sah antara kau berdua.



Macam mana? Kau boleh dapat penyelesaian tak? Aku harap sesiapa yang mencari idea untuk berpisah dengan kekasihnya, bolehlah mendapat sedikit sebanyak inspirasi dari entry aku ni. Mesti kau dah tak tau nak buat apa lagi dan mati kutu kan sampai sanggup google kat internet. Sesungguhnya, aku bersimpati.


Semoga berjaya.

4 Kata semangat:

anum farida said...

single lgik best...hehhehe...boleh kwn2 ngan sape jer....huhuhu...

Nazreen_Senget said...

bahaya ni...haha
nc topic xD

hamzah ian said...

tips takleh bla.. ahahahaaha

apik pehe said...

aaaaa...mane bleh cakap gitu..hahaha..